32721 ورزشی 1403/03/03 - 15:28

جنگ قهرمانی/ نبرد سخت برای کسب جام

حادثه شهادت رئیس جمهور محبوب ایران باعث شد سه هفته پایانی لیگ برتر ایران به تاخیر بیافتد. با این حال حساسیت‌های ویژه‌ای در صدر و قعر جدول رده بندی وجود دارد که در سه هفته انتهایی لیگ به اوج خود رسیده و شرایط منحصر به فردی را بر آن حاکم کرده است.

به گزارش دیوان نیوز،  استقلال تهران و پرسپولیس به عنوان مدعیان قهرمانی و تیم‌های استان خوزستان به عنوان جدیترین گزینه‌های سقوط قرار است سرنوشت لیگ بیست و سوم را رقم بزنند. با این مقدمه نگاهی به شرایط تیم‌ها در سه هفته پایانی لیگ خواهیم انداخت:

برنامه جدید

سازمان لیگ برنامه جدید سه هفته انتهایی لیگ را اعلام کرد. بر اساس این برنامه مسابقات باقی مانده در روزهای چهارم، هشتم و دوازدهم خرداد ماه برگزار خواهد شد. برنامه‌ای فشرده که در آن قرار است تیم‌ها هر چهار روز یک مسابقه را انجام بدهند. مسلما این فشردگی بر حساسیت‌های موجود خواهد افزود و تیم‌های ایرانی که غالبا در خصوص آماده سازی خود با مشکلاتی روبرو هستند، روزهای سختی را در این هشت روز تجربه خواهند کرد. به تعبیری خستگی حاصل از بازی‌های گذشته که در چند نوبت با وقفه روبرو شده است به علاوه استرس قهرمانی یا سقوط می‌تواند به نتایجی غیرمنتظره منجر گردد.

استقلال و حریفان سرسخت

اگر به شرایط حریفان استقلال در سه هفته پایانی نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که آبی‌پوشان در انتهای لیگ با حریفانی سرسخت مواجه خواهند شد. نساجی مازندران هرچند با برد هفته گذشته شرایط بهتر و پایداری در جدول پیدا کرده است اما فاصله پنج امتیازی با قعر جدول آنان را در منطقه خطر نگه داشته و به همین دلیل در هر دو بازی خانگی خود به برد می‌اندیشند. این موضوع کار استقلال را در هفته بیست و هشتم در قائمشهر سخت‌تر از گذشته خواهد کرد. آبی پوشان درهفته بیست و نهم باید با گل‌گهری دیدار نمایند که از مدعیان جدی فتح جام حذفی است و از طرفی دغدغه قهرمانی و سقوط ندارد. موضوعی که باعث خواهد شد نماینده سیرجان با اطمینان خاطر بیشتری در مقابل استقلال صف آرایی کند. اما هفته انتهایی برای یاران جواد نکونام به دو علت سخت خواهد بود. پیکان در ورزشگاه خود میزبان استقلال است و اگر در هفته‌های پیش رو موفق نشود موقعیت خود را در جدول تثبیت کند، آن وقت برای امتیاز گرفتن از استقلال به آب و آتش خواهد زد.

پرسپولیس و بالانشینان

استقلال خوزستان حریف هفته بیست و هشتم پرسپولیس هرچند شکست سنگینی مقابل نساجی مازندران متقبل شد، اما کورسوی امیدی برای بقاء دارد و به همین جهت سرسختانه مقابل قرمزپوشان خواهد ایستاد. اما پرسپولیس بعد از مصاف با آبی‌پوشان اهواز در دوهفته پایانی به مصاف بالانشینان لیگ خواهد رفت. از طرفی شمس آذر در قزوین به دنبال اثبات شایستگی‌های خود خواهد بود و مس رفسنجان قصد دارد با برد پرسپولیس برای حریفان جام حذفی خط و نشان بکشد. نکته مهم در مورد پرسپولیس اینکه خستگی مفرطی در شاگردان اوسمار با توجه نزدیک شدن به پایان لیگ دیده شده و از طرفی استرس قهرمان نشدن نیز در بین کادر فنی این تیم به وضوح دیده می‌شود. موضوعی که شاید در دو بازی این تیم مقابل شمس آذر و مس رفسنجان به پاشنه آشیل آنان تبدیل شده و قهرمانی را از آنان بگیرد.

بحران داوری

شائبه‌های فساد در لیگ که در هفته‌های اخیر ابعاد جدیدی به خود گرفته است و یک طرف قضایای آن مباحث داوری می‌باشد، تبدیل به بحران داوری در هفته‌هایی شده است که نتایج آن تعیین کننده می‌باشد. قدر مسلم اینکه داوران ایران که در سلامت کامل بوده و بخش اعظم اشتباهات آنان سهوی است، با این بحران مسلما شرایط آنان تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. موضوعی که چینش داوری را در انتهای لیگ حساس کرده و یقینا هر انتخابی با اعتراضات گسترده " قبل و بعد از بازی‌ها" روبرو خواهد بود.

گذرگاه سخت

باید اعتراف کرد هفته بیست و هشتم گذرگاه سخت لیگ در فصل جاری است. سرخابی‌ها با گزینه‌های سقوط دیدار خواهند داشت. پیکان به دیدار تراکتوری خواهد رفت که در اندیشه ارتقاء رتبه خود در جدول است. ملول بندرانزلی و مس رفسنجان نیز فارغ از جایگاه خود آمادگی خود را به رخ حریفان جام حذفی خواهند کشید. سپاهان که از قهرمانی جا مانده به هیچ عنوان نمی‌خواهد رتبه سومی را از دست بدهد. آن طرف هوادار در مصاف با سپاهان به رتبه دهم نظر دارد. صنعت نفت آبادان آخرین تلاش خود را مقابل شمس آذر خواهد کرد تا شاید در جدول صعود کند. دیدار فولاد خوزستان با ذوب‌آهن اصفهان علاوه برجذابیت‌های گذشته، برای نماینده خوزستان حیاتی است. در این بین باید در نظر داشته باشیم؛ چنانچه هر کدام از تیم‌های استقلال و پرسپولیس در مقابل حریفان این هفته امتیاز از دست بدهند، قهرمانی را به دیگری تقدیم خواهد کرد.

داستان میزبانی

داستان میزبانی هفته سی‌ام آنجا جالب می‌شود که در فصول قبل پرسپولیس تهران موفق شد بازی هفته آخر خود را در آزادی برگزار کند و به همین دلیل آبی‌پوشان پایتخت انتظار دارند این اتفاق در هفته پایانی برای آنان رقم بخورد. در این خصوص دو نکته قابل اشاره است؛ ابتدا اینکه دو تیم استقلال و پرسپولیس در همه ورزشگاه‌ها به علت حضور هواداران بی‌شمارشان وضعیت میزبانی دارند. نکته دوم اینکه متاسفانه ورزشگاه‌های نمایندگان تهران به جز سرخابی‌ها در خصوص وضعیت سکوها و شرایط میزبانی در پایین‌ترین حد خود بوده و این موضوع هرساله مشکلاتی را بوجود آورده است.

شرایط بقاء

وجه مشترک تیم‌های در آستانه سقوط اینست که همه آنها تقریبا از ابتدای فصل در پایین جدول دست پا زده و قصد دارند با جمع آوری امتیازات انتهای فصل، خود را در لیگ نگه دارند. عبدالله ویسی با نسخه سال گذشته، فولاد را هدایت کرده و تا اینجای کار ناموفق بوده است. سیروس پورموسوی هرچند مربی با دانشی بوده و نتایج فوق العاده‌ای در فصول قبل با تیم‌های مختلف کسب کرده، اما به نظر می‌رسد در استقلال خوزستان به بن بست تاکتیکی رسیده و تیمش سینوسی بازی می‌کند. آن طرف ساکت الهامی که همواره سیمای یک مربی موفق را داشته در فصل اخیر با نساجی مازندران دچار بحران شده است. پیکان نیز که محل رفت و آمد مربیان شده است از ابتدای فصل شرایط مناسبی نداشته و قصد دارد با عنایتی در لیگ بماند. با این تفاسیر شرایط بقاء کمی تا قسمتی سخت شده و به نظر می‌رسد سرنوشت سقوط کنندگان به هفته پایانی بکشد.

نبرد سخت برای کسب جام

فصل بیست وسوم ویژگی‌های خاص خود را دارد. ابتدا اینکه شرایط قهرمانی میلیمتری پیش رفته و هر دو مدعی منتظر لغزش حریف هستند. " موضوعی که در چند فصل گذشته کمتر اتفاق افتاده است." از طرفی هر دو باشگاه با تحولات مثبت و منفی زیادی روبرو بوده‌اند. آن طرف صدور بیانیه‌هایی که بیشتر حکایت از اتهامات دیگری دارد، تمرکز دو باشگاه را برهم زده است. بحث مجوز آسیایی که از هزارتوی مسایل مختلف گذشت، هرچند ختم به خیر شد اما انرژی سرخابی‌ها را گرفت. واگذاری آنان به بخش نیمه دولتی نیز علیرغم شفافیت‌هایی که وجود دارد، ابهاماتی را دامن زده است. همه این موارد نبرد برای کسب جام بیست و سوم را سخت و دشوار کرده است. نکته ظریف اینکه به نظر می‌رسد تمرکز مربیان وبازیکنان هر دو تیم بیشتر از مسایل فنی، معطوف تیم حریف و جریانات یکدیگر شده است. مدیران نیز قصد دارند خارج از مستطیل سبز جنگ مدیریتی خود را ادامه داده و امتیازات آن را جمع آوری کنند. در این شرایط باید منتظر اتفاقات غیرمنتظره نیز در صدر جدول باشیم.

 

روزنامه‌نگار: حسن صانعی پور



  1. دریاچه را به خاک سپردند رودها
  2. علی دایی: همیشه به عشق ایران نفس می‌کشیم
  3. مدیرعامل سازمان اموال تملیکی: ۴۰ هزار میلیارد ریال خودرو و کالای تملیکی کشورآماده فروش است
  4. هفتمین دوره مسابقه های ورزشی محله های کرج آغاز شد
  5. ثبت ۶ میلیون تردد خودرویی در جاده های البرز
  6. تولید هشت میلیون چشمه پیوندک نهال عاری از ویروس در کشور
  7. افزایش تقاضای ۳۲۰۰ مگاواتی برق در روز گذشته
  8. بدی آب و هوا، پرواز تهران- زابل هواپیمایی ماهان را باطل کرد
  9. رشد نرخ انواع ارز در معاملات مرکز مبادله
  10. سالیانه ۱۸ میلیون تن غلات به کشور وارد می‌شود
  11. ناترازی برق شهریورماه، معادل مصرف ۳ کشور همسایه شمالی
  12. حقابه پروژه‌های زیربنایی حوزه کشاورزی شوشتر از محل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تامین شد
  13. قیمت سکه و طلا در بازار تهران کاهشی شد
  14. قهرمان و نایب قهرمان کشتی المپیک استخدام شدند
  15. رستمی: طلایم را به رهبر انقلاب و مردم ایران تقدیم می‌کنم
  16. صالحی: از مدال برنز در اولین تجربه پارالمپیک خوشحالم/ مدالم را به شهید جمهور تقدیم می‌کنم
  17. رئیس سیا: پیشنهاد آتش‌بس مفصل‌تری برای غزه طی روزهای آتی ارائه خواهیم داد
  18. ایران از واردات کلاف فولاد راهبردی «۴۲CrMo۴» بی‌نیاز شد
  19. حضور رئیس‌جمهور در دافوس و دیدار با فرماندهان ارتش
  20. پایان یکی از جنجال‌های استقلال/ قرارداد مهرداد محمدی ثبت شد
  21. حمله رژیم اشغالگر به ۸ تصفیه خانه فاضلاب؛ آلودگی آب های غزه شدت گرفت
  22. سخنگوی دولت: «فقر» خروجی درست عمل نکردن سیستم است
  23. هشدار هواشناسی برای فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی
  24. نهادهای بین المللی موظف به جلوگیری از جنایت صهیونیست‌ها در کرانه باختری هستند
  25. بهبود شاخص نرخ بیکاری ایران در جدیدترین رده‌بندی صندوق بین المللی پول
  26. عراقچی: دولت و ملت یمن در عمل مدافع مظلومیت ملت فلسطین بوده‌اند
  27. دستور همتی برای رسیدگی به پرداخت وام قرض الحسنه هیات مدیره بورس در دولت قبل
  28. شانزدهمین حراج سکه فردا برگزار می‌شود
  29. لطیفی: برخی برای استقلال نقشه می‌کشند؛ هواداران باید صبور بوده و حمایت کنند
  30. دنیامالی: برای استانداردسازی ورزشگاه‌ها مشکل اعتبار نداریم/ باید مشکلات VAR برطرف شود
  31. دامنه نوسان بازار سهام از شنبه مثبت و منفی ۳ درصد می‌شود
  32. پیش‌نویس یادداشت تفاهم مشارکت قطر در توسعه بندر دیر نهایی شد
  33. علی‌اف: ۸۰ درصد متن توافق صلح با ارمنستان تائید شده است
  34. سفیر ایران در ارمنستان: رویای زنگزور هرگز تعبیر نخواهد شد
  35. وزیر جهاد کشاورزی: استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی از اولویت‌هاست
  36. عراقچی بر بکارگیری همه ظرفیت‌ها برای توسعه مناسبات ایران و صربستان تاکید کرد
  37. تردد در جاده کرج - چالوس به صورت محلی است
  38. نجات پسر بچه گرفتار چاه در البرز
  39. نماینده مجلس:طرح هادی روستاهای طالقان اصلاح شود
  40. امام جمعه کرج : صهیونیست ها بازنده نهایی جنگ غزه هستند