33797 ورزشی 1403/04/23 - 17:16

رقابت برای درجا زدن

خوشبختی‌های آماتوری فوتبال ایران

قرار است سرخابی‌ها فصل را خارج از آزادی و شاید در ورزشگاه تختی شروع کنند. در همین اثنی تیم ملی نیز درگیر مسابقات مقدماتی جام جهانی خواهد بود و احتمالا شاهد وقفه‌های کوتاه و طولانی مدت نیز در لیگ پیش رو خواهیم بود.

به گزارش دیوان نیوز عبارت " سال به سال دریغ از پارسال" با مفهوم‌ترین جمله‌یست که می‌توان در مورد فوتبال ایران بکار برد. جایی که نه تنها قدمی کوچک به سوی حرفه‌ای شدن برداشته نمی‌شود، بلکه لحظه به لحظه به پیچیدگی‌های آماتوری آن افزوده می‌گردد. از طرفی در همین نزدیکی و در آن سوی آب‌های خلیج همیشه فارس چند کشور کوچک و بیابانی و همچنین صحرای برهوت عربستان، دست به کارهای زیربنایی بزرگی زده و فوتبال خود را فصل به فصل رونقی صد چندان می‌بخشند. با این اوصاف نباید به فوتبال تمام حرفه‌ای و سودآور اندیشید و صرفا  باید در لابلای سلایق آماتوری رقابتی برای درجا زدن را آغاز کرد.

رنسانس در اصفهان و تبریز

اصفهانی‌ها و تبریزی‌های چشم بازار نقل و انتقالات تابستانی را کور کرده و به تعبیری رنسانس جدیدی را در فوتبال کشور آغاز کردند. گویا قرار است جام قهرمانی از تهران به این دو شهر منتقل شده و بعد از سال‌ها ناکامی مردان این دو سرزمین رنگ موفقیت را مشاهده نمایند. در این بین مالک پولدار تراکتور با دست پُر وارد بازار نقل و انتقالات شده و قصد دارد تمام ستاره‌های فوتبال ایران را وارد تبریز کند. حالا دیگر دراگان اسکوچیچ که سابقه مربیگری در فوتبال باشگاهی ایران را دارد و دوران درخشانی نیز با تیم ملی در مقدماتی جام جهانی را در کارنامه خود می‌بیند، سکان رهبری قرمزپوشان دیار آذربایجان را بدست گرفته تا شاید در انتهای فصل بیست و چهارم، کل ایران با جمله "یاشاسین تراختور"  قهرمانی نوبرانه آنان را تبریک بگویند. جذب مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر که از ارکان اصلی قهرمانی پرسپولیس در فصل گذشته بودند نیز در همین راستا صورت گرفته است.  از اصفهان نیز خبرهای خوشی رسیده است: اصفهانی‌ها کاپیتان باتجربه خود را حفظ کردند و چند مهره تاثیرگذار خود همچون فرشاد احمدزاده را راضی به ماندن نمودند و با چند جوان جویای نام همچون جواد آقایی‌پور، محمد مهدی محبی و محمد امین حزباوی که مورد توجه ویژه سرخابی‌های پایتخت نیز بودند، قرارداد بسته و در پی جذب حسین گودرزی و مهدی لیموچی نیز هستند. این بدان معنا است که سپاهان در اندیشه استخدام نسل تازه فوتبال ایران است تا بتواند با پشتوانه‌ای مطمئن چندین فصل خود  را بیمه نماید.

سونامی در اردوگاه سرخابی‌ها

هرچند وضعیت پرسپولیس به خاطر غنی بودن عمق ترکیب این تیم نسبت به استقلال بهتر است، اما قرمزپوشان برخلاف فصول گذشته در فصل نقل و انتقالات شرایط ایده‌آلی ندارند. آن طرف سکوت معنی‌داری بر باشگاه استقلال حاکم بوده و حتی جواد نکونام که در فصل گذشته انتقادات تندی را برعلیه باشگاه مطرح می‌نمود نیز سکوت کرده است. از طرفی شنیده شده است تعدادی از اعضای کادرفنی آنان از این تیم جداشده و سرمربی به دنبال دستیار خارجی می‌باشد. تکلیف کاپیتان‌های اول و دوم آبی‌پوشان نیز تا این لحظه مشخص نیست و تمرینات آنان با حضور حداقلی بازیکنان آغاز شده است. سونامی خطرناکی که حول و حوش نمایندگان پُرامید ایران در لیگ نخبگان آسیا شروع گردیده و خبرهای خوبی را به فوتبال ایران مخابره نمی‌کند و البته وضعیت ناپایدار و همیشگی آنان را نگران کننده‌تر کرده است.

رمزگشایی از صحبت‌های سمیعی

فرشید سمیعی سرپرست مدیرعاملی استقلال طی گفتگوی تلویزیونی در خصوص اوضاع و احوال این باشگاه توضیح داد. آنچه از صحبت‌های او مشهود بود اینکه جریان نقل و انتقالات این باشگاه به علت مسایل مالی به بن بست خورده و علت عدم جذب مهره‌های مورد نظر سرمربی نیز در همین نکته نهفته است. از طرفی دو بازیکن بوسنیایی نیز توسط مالک این باشگاه خریداری شده که گویا مد نظر سرمربی و حتی هواداران این باشگاه نیستند. شاید بتوان بهترین خبر این روزهای استقلال را پرداخت بدهی اومانوف بدانیم که خطر بسته شدن پنجره نقل و انتقالات این باشگاه را از بین برده است. اما آنچه از مصاحبه فرشید سمیعی می‌توان رمزگشایی کرد اینکه تغییر مالکیت این باشگاه نه تنها شرایط آنان را به لحاظ اقتصادی و مدیریتی بهبود نبخشیده، بلکه آنان را درگیر شرایط جدیدی کرده است. شرایطی که برای برون رفت از آن شاید فصل را برای هواداران این تیم به پایان برساند.

درویش و فصلی متفاوت

رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس فصل متفاوتی را در بیست و چهارمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران تجربه خواهد کرد. او تا این لحظه چند بازیکن بزرگ خود  را از دست داده و صرفا محمد حسین کنعانی زادگان را پای میز مذاکره کشانده است. وضعیت عبدالکریم حسن نیز نامشخص است و چند بازیکن این تیم از جمله وحید امیری وامید عالیشاه درآستانه بازنشستگی هستند. این در حالی است که این باشگاه نماینده نخست ایران در لیگ نخبگان آسیا بوده و قرار است از عنوان قهرمانی خود در لیگ برتر نیز دفاع کند. از طرفی هواداران این تیم به شدت خواهان این موضوع هستند که پرسپولیس در آسیا نیز جام بدست بیاورد. " موضوعی که علیرغم موفقیت‌های پی در پی آنان در فوتبال داخلی هرگز اتفاق نیفتاده است."

بانک‌ها و هلدینگ در شرایطی ناپایدار

به نظر می‌رسید با حضور بانک‌ها و هلدینگ خلیج فارس مشکلات سرخابی‌های پایتخت به حداقل برسد. اما اینگونه نشد. اگر در پرسپولیس آرامش نسبی دیده می‌شود به علت ثبات حاکم بر این باشگاه در سال‌های اخیر بوده است. آن طرف براساس گفته مدیرعاملِ آبی‌پوشان گزینه‌های استقلال یکی پس از دیگری به علت مشخص نبودن منابع مالی راهی دیگر تیم‌ها شده‌اند. درهمین روزها مهدی قائدی که مورد توجه استقلال قرار گرفته بود، قرارداد خود با الکلبا تمدید کرد.  آن طرف پرسپولیس نتوانست به پیشنهاد بازیکنان موثر خود جواب مثبت بدهد و وضعیت علیرضا بیرانوند همچنان مبهم است. با این وصف  به نظر می‌رسد عملکرد این دو مالک که با سرو صدای فراوان صاحب دو برند بزرگ ورزشی ایران شدند،  تا این لحظه  تاثیر قابل توجهی در وضعیت اقتصادی آنان نداشته است.  این درحالی است که نام  و نشان این دو باشگاه به خودی خود اعتباری به پهنای فوتبال ایران داشته اما  ممکن است  با تصمیمات نادرست در سراشیبی افول قرار بگیرد.

نگاهی به چند واقعه

بد نیست در خصوص نقل و انتقالات و وضعیت فوتبال حرفه‌ای دنیا  نگاهی به چند اتفاق و واقعه بیاندازیم؛ در اولین روز فروش پیراهن‌های کیلیان امباپه در رئال مادرید اتفاقی بی‌سابقه رخ داد که هیچکس در باشگاه انتظارش را نداشت. جریان از این قرار بود؛ پس از اعلام زمان معارفه امباپه و مشخص شدن اینکه شماره 9 به او رسیده است، فروش رسمی کیت او نیز شروع شد ولی هجوم هواداران به قدری شدید بود که طولی نکشید، فروشگاه اینترنتی باشگاه از سفارش خرید اشباع شد، تا جایی که پیامی در مورد تاخیر در ارسال ظاهر شد. اینکه ممکن است یک ماه بعد این پیراهن به دست مشتری برسد. آن طرف تماشای یورو 24 نیز رمزگشایی از فوتبالی است که در تلاشی یکصد ساله به آرامش رسیده است. انگلیس به اصل خود بازگشته و قرار است در برابر نسل تازه فوتبال اسپانیا برای کسب جام نبرد کند. این بدان معناست که فوتبال اروپا و بخشی از آسیا چند پله از فوتبال ایران بالاتر بوده و هر اندازه که آنان برای صعود تلاش می‌کنند، فوتبال ایران چند گام به عقب برمی‌دارد.

خوشبختی‌های آماتوری فوتبال ایران

با این حال خوشبختی‌های آماتوری، فوتبال ایران را احاطه کرده و اهالی این رشته بدان دلخوش هستند. قرار است سرخابی‌ها فصل را خارج از آزادی و شاید در ورزشگاه تختی شروع کنند. در همین اثنی تیم ملی نیز درگیر مسابقات مقدماتی جام جهانی خواهد بود و احتمالا شاهد وقفه‌های کوتاه و طولانی مدت نیز در لیگ پیش رو خواهیم بود. از طرفی قول‌هایی در خصوص ورود " وار" به فوتبال ایران داده شده است، اما زیرساخت‌های این امر هنوز فراهم نشده است. با این وصف باید انتهای فصل  را نیز حدس زد؛ لیگی فرسایشی که مربیان آن با یکدیگر درگیر شده و همگی بر کادر فنی تیم ملی تاخته‌اند و در حالی که نمایندگان ایران از آسیا حذف شده‌اند، جملگی در اندیشه درخشش در جام جهانی هستند.  



  1. دریاچه را به خاک سپردند رودها
  2. علی دایی: همیشه به عشق ایران نفس می‌کشیم
  3. مدیرعامل سازمان اموال تملیکی: ۴۰ هزار میلیارد ریال خودرو و کالای تملیکی کشورآماده فروش است
  4. هفتمین دوره مسابقه های ورزشی محله های کرج آغاز شد
  5. ثبت ۶ میلیون تردد خودرویی در جاده های البرز
  6. تولید هشت میلیون چشمه پیوندک نهال عاری از ویروس در کشور
  7. افزایش تقاضای ۳۲۰۰ مگاواتی برق در روز گذشته
  8. بدی آب و هوا، پرواز تهران- زابل هواپیمایی ماهان را باطل کرد
  9. رشد نرخ انواع ارز در معاملات مرکز مبادله
  10. سالیانه ۱۸ میلیون تن غلات به کشور وارد می‌شود
  11. ناترازی برق شهریورماه، معادل مصرف ۳ کشور همسایه شمالی
  12. حقابه پروژه‌های زیربنایی حوزه کشاورزی شوشتر از محل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تامین شد
  13. قیمت سکه و طلا در بازار تهران کاهشی شد
  14. قهرمان و نایب قهرمان کشتی المپیک استخدام شدند
  15. رستمی: طلایم را به رهبر انقلاب و مردم ایران تقدیم می‌کنم
  16. صالحی: از مدال برنز در اولین تجربه پارالمپیک خوشحالم/ مدالم را به شهید جمهور تقدیم می‌کنم
  17. رئیس سیا: پیشنهاد آتش‌بس مفصل‌تری برای غزه طی روزهای آتی ارائه خواهیم داد
  18. ایران از واردات کلاف فولاد راهبردی «۴۲CrMo۴» بی‌نیاز شد
  19. حضور رئیس‌جمهور در دافوس و دیدار با فرماندهان ارتش
  20. پایان یکی از جنجال‌های استقلال/ قرارداد مهرداد محمدی ثبت شد
  21. حمله رژیم اشغالگر به ۸ تصفیه خانه فاضلاب؛ آلودگی آب های غزه شدت گرفت
  22. سخنگوی دولت: «فقر» خروجی درست عمل نکردن سیستم است
  23. هشدار هواشناسی برای فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی
  24. نهادهای بین المللی موظف به جلوگیری از جنایت صهیونیست‌ها در کرانه باختری هستند
  25. بهبود شاخص نرخ بیکاری ایران در جدیدترین رده‌بندی صندوق بین المللی پول
  26. عراقچی: دولت و ملت یمن در عمل مدافع مظلومیت ملت فلسطین بوده‌اند
  27. دستور همتی برای رسیدگی به پرداخت وام قرض الحسنه هیات مدیره بورس در دولت قبل
  28. شانزدهمین حراج سکه فردا برگزار می‌شود
  29. لطیفی: برخی برای استقلال نقشه می‌کشند؛ هواداران باید صبور بوده و حمایت کنند
  30. دنیامالی: برای استانداردسازی ورزشگاه‌ها مشکل اعتبار نداریم/ باید مشکلات VAR برطرف شود
  31. دامنه نوسان بازار سهام از شنبه مثبت و منفی ۳ درصد می‌شود
  32. پیش‌نویس یادداشت تفاهم مشارکت قطر در توسعه بندر دیر نهایی شد
  33. علی‌اف: ۸۰ درصد متن توافق صلح با ارمنستان تائید شده است
  34. سفیر ایران در ارمنستان: رویای زنگزور هرگز تعبیر نخواهد شد
  35. وزیر جهاد کشاورزی: استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی از اولویت‌هاست
  36. عراقچی بر بکارگیری همه ظرفیت‌ها برای توسعه مناسبات ایران و صربستان تاکید کرد
  37. تردد در جاده کرج - چالوس به صورت محلی است
  38. نجات پسر بچه گرفتار چاه در البرز
  39. نماینده مجلس:طرح هادی روستاهای طالقان اصلاح شود
  40. امام جمعه کرج : صهیونیست ها بازنده نهایی جنگ غزه هستند