به گزارش دیوان نیوز، از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی امروز-سهشنبه- ۱۷مهر- در آیین تکریم و معارفه رؤسای مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روابط عمومی وظیفه تبلیغات را برعهده ندارد و به نوعی میتوان گفت «بوق و شیپور» نیست. اگر انتظارمان از روابط عمومی این است که میتوان با کارهای گلدرشت، مخاطب را اقناع کرد، حتما اشتباه کردهایم.
موظف به عدالت ارتباطی هستیم
وی افزود: روابط عمومی وظیفه اقناع افکار عمومی و اطلاع رسانی را برعهده دارد اما اگر در مسیر پروپاگاندا حرکت کند، به نتیجه نمیرسد. روابط عمومی نباید گزینشی باشد و صرفا با برخی ذینفعان ارتباط داشته باشد. چرا که این نهاد حلقه ارتباطی با عامه ذینفعان است. اگر چنین رویکردی بر مرکز روابط عمومی حاکم نباشد، روابط عمومی برای وزارتخانه نیست بلکه برای جریانی خاص است. ما باید تلاش کنیم همه ذینفعان، عدالت ارتباطی را احساس کنند. چرا که یکی از انواع عدالت که در تعالیم اسلامی و انسانی به آن موظف شدهایم، عدالت ارتباطی است.
روابط عمومی نباید گزینشی عمل کند
وزیر فرهنگ ضمن تاکید بر اینکه عملکرد گزینشی روابط عمومی موجب تحقیر و نفرت ارتباطی میشود، گفت: یکی دیگر از ویژگیهایی که باید به آن توجه کرد این است که روابط عمومی نباید منفعل باشد و تمام سعی و تلاشش معطوف به حل و فصلِ حاشیهها باشد بلکه باید رویکردی فعالانه و پیشگیرانه داشته باشد.
با پولپاشی نمیتوان اعتمادسازی کرد
صالحی با اشاره به برخی رویههای غلط افزود: روابط عمومی نباید پُرخرج باشد و تصور کند میتواند با پولپاشی اعتمادسازی کرد. چون در بلند مدت به سیستم آسیب میزند. کافی است در این زمینه به تجربه دیگران توجه کنیم. کسانی که درصدد بودند با پول خرج کردن ارتباط بگیرند، موفقیتی کسب نکردند.
توجه روابط عمومی فقط به وزیر نباشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: توجه روابط عمومی باید صرف وزارتخانه باشد نه صرفا شخص وزیر، با همین نگاه باید اقدامات صورت پذیرد و اخبار مربوط به وزیر دنبال شود.
وی با بیان اینکه مدیر روابط عمومی نباید احساس کند کارگزار وزیر است، بلکه باید با برنامه ریزی پیش برنده باشد، افزود: گاهی اوقات روابط عمومی به آچار فرانسه وزیر تبدیل میشود که چنین رویهای مطلوب نیست.