یکم دیماه روز راهدار نامگذاری شده است؛ نارنجی پوشانی که در روزهای سرد و گرم سال پای ثابت خدمت رسانی به مردم هستند و گاهی درشرایط سخت مانند برف و کولاک ، سقوط بهمن و ریزش سنگ و کوه یا تونل جان خود را از دست می دهند؛ با اینکه مردم و مسوولان کار طاقت فرسای آنان را نظاره می کنند اما بسیاری مواقع در کنج خاطره ها به فراموشی سپرده می شوند.
تحمل چند لحظه توقف در دمای منفی ۲۱ درجه این روزهای جاده کندوان و سایر مسیرهای کوهستانی استان البرز برای رهگذران دشوار است و در این دمای سرد مردان روزهای سخت، سیمای یخ زده جاده ها را برای رفت و آمد آسان مردم می گشایند.
یخ زدایی و برف روبی گوشه ای از تلاش های شبانه روزی راهداران است که با زحمت و مرارت تا فصل بهار ادامه دارد.
در کنار برف روبی و نگهداری این جاده باید مراقب راههای روستایی در دامنه جنوبی البرز بود تا فصول بارش به پایان رسد؛ تفاوتی نمی کند پائیز، زمستان یا بهار در هر صورت بارش ها برای راههای روستایی و کوهستانی خسارات زا است و چه بسا گاهی در فصل تابستان بارش ها عامل انسداد این جاده ها می شود.
البرز با یک هزارو۶۶۶ کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی ، فرعی و روستایی حدود سه درصد راههای کشور را دارد در حالیکه سهم ترافیکی آن در کل کشور ۱۸ تا ۲۸ درصد برآورد شده است.
وجود راههای پرتردد استان البرز سبب شده تا راهداران زمانی برای استراحت نیابند و شبانه روز جاده ها را مورد پایش و خدمات رسانی قرار دهند.
تصور کنید که یک حادثه تصادف، سقوط سنگ یا بهمن در جاده کرج - چالوس یا آزاد راههای استان البرز چه میزان سبب ترافیک و معطلی مردم در جاده شود و در این شرایط باید همواره اقدامات پیشگیرانه را داشت و جاده ها را به صورت کامل رصد کرد.
ترافیک جاده های البرز به واسطه حجم بالای سفرها و جمعیت ۲ کلانشهر تهران و کرج بالا است و حوادث به تشدید این وضعیت می انجامد که باید برای کاهش این حوادث مراقبت لازم توسط راهداران و پلیس راه انجام شود.
در کنار راهداران ، خادمان دیگری مانند پلیس راه ، هلال احمر و اورژانس البرز در خدمات رسانی جاده ای استان البرز حضور مستمر دارند و در زمان حادثه همه دستگاههای امدادی و خدماتی در کنار هم ناجی مسافران و حادثه دیدگان می شوند.
پایش در مه و برف
این روزها راههای کوهستانی البرز از جمله جاده گردشگری کرج - کندوان و جاده هشتگرد - طالقان در وضعیت سرما و یخبندان قرار دارند و پایش این مسیرهای مه آلود شبانه روزی است چرا که تجارب نشان داده میزان حوادث این جاده ها در فصول سرد سال کم نبوده و چه بسا مسافرانی که در میان برف و بوران شب را به روز رسانده و یا جان خود را از دست داده اند.