38291 فرهنگی 1403/10/17 - 15:32

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مطرح کرد؛

یادگیری درس‌های کسل‌کننده همراه با سرگرمی به کمک «بازی‌وارسازی»

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تاکید بر این که یکی از روش‌های آموزشی نوین، «بازی‌وارسازی» یا گیمیفیکیشن است، گفت: منظور از این اصطلاح واردکردن عنصر بازی در فرآیند یادگیری است که می‌تواند درس‌های کسل کننده را به یادگیری توام با سرگرمی تبدیل کند.

بهاره نصیری، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ششمین همایش سواد فضای مجازی با محوریت «فضای مجازی و فرهنگ در عصر هوش مصنوعی» که امروز دوشنبه، ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۳ برگزاری شد، گفت: کاربران رسانه‌های آموزشی برای استفاده مناسب از فرصت‌های رسانه‌ای و تبدیل تهدیدهای آن به فرصت‌های جدید، باید نحوه دسترسی و استفاده از رسانه‌ها را بیاموزند و با نقد آن‌ها بر توان تفسیر و ایجاد فهم شخصی خود بیفزایند و فهم خود را در قالب محتواهای رسانه‌ای برای مصرف خود و دیگران تولید و ارائه کنند.

وی با تاکید بر این که «بازی‌وارسازی» به عنوان ابزاری برای تحریک توسعۀ مهارت‌ها و شایستگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، توضیح داد: منظور از کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش، واردکردن عنصر بازی در فرآیند یادگیری است. بااینکه این روش، بیش از یک قرن قدمت دارد؛ اما استفاده از آن با ورود تکنولوژی به آموزش، گسترده‌تر شده است. به منظور بهره‌مندی از علاقه و اشتیاق روزافزون جامعه به بازی‌ها و بهره‌برداری ابزاری از اجزاء آنان و تفکر بازیگون در ایجاد انگیزش، تغییر رفتار و حل مسائل، مفهوم بازی‌وارسازی متولد شد.

نصیری افزود: گیمیفیکیشن این پتانسیل را دارد که درس های کسل کننده را به یادگیری توام با سرگرمی تبدیل کند. راهبرد «بازی وار سازی» می تواند به ترویج رفتارهایی مانند مشارکت، انگیزه و خود تنظیمی یادگیری در آموزش بینجامد. از گیمیفیکیشن به عنوان راهی برای تشویق رفتارهای مطلوب در دانش آموزان و جستجوی یک فرایند یادگیری پویاتر، سریع‌تر و لذت بخش‌تر استفاده می شود.

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: گمیفیکیشن پرداختن به رویکردهای آموزشی نوآورانه‌ای است که از شیوه‌های سنتی کلاس درس فراتر می‌رود و بر اهمیت انطباق روش‌های تدریس برای همسویی با نیازهای متنوع و سبک‌های یادگیری یادگیرندگان امروزی تاکید می‌کند.

وی ادامه داد: با استفاده از عناصر بازی و اجزای جذاب آن، می‌توان تحرک و تعامل را در فرآیند آموزش افزایش داد و محتوا را برای کاربران جذاب‌تر کرد. گیمیفیکیشن می‌تواند بهبود مستقل در نظارت بر پیشرفت کاربران و افزایش تعاملات اجتماعی بین آنها داشته باشد. با ترکیب عناصری مانند چالش‌ها، پاداش‌ها و سیستم‌های پیشرفت در فعالیت‌های آموزشی، گیمیفیکیشن یک تجربه یادگیری پویا و تعاملی را ارائه می‌دهد که توجه یادگیرندگان جوان را به خود جلب می‌کند و حس لذت و موفقیت را تقویت می‌کند.



  1. با بسکتبال شهرستان کاشمر
  2. ۲.۵ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی با بومی سازی صنعت فولاد
  3. ناترازی انرژی سبب خالی ماندن ۲۰ هزار تن از ظرفیت تولید فولاد شده است
  4. نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه: اعتماد به بازار سرمایه بازگشته است
  5. محدودیت، فیلترینگ، آلودگی‌ فیلترشکن‌ها و تحریم ۴ عامل افت کیفیت اینترنت
  6. تنیس روی میز قطر؛ شکست نیما عالمیان مقابل حریف آلمانی
  7. محکومیت ۱۰ میلیاردی پرسپولیس در پرونده احمدزاده
  8. انوشیروانی: نامه خروج ارز با مهر فدراسیون وزنه‌برداری را منتشر کنند
  9. واعظی: وفاق به معنی توافق روی افراد نیست
  10. عراقچی: پیگیر آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران هستیم
  11. جواب دندان‌شکن طارمی به منتقدین ایتالیایی
  12. تاکید عارف بر لزوم حفظ حقوق شهروندی و امنیت حریم خصوصی
  13. اعلام آمادگی سازمان هواپیمایی کشوری برای برقراری پروازها به سوریه
  14. قرار نیست شاهد گرانی حامل‌های انرژی باشیم/ رسانه‌ها به کمک بیایند
  15. افشاگری «رویترز» از مذاکرات پشت‌پرده امارات با آمریکا و رژیم صهیونیستی برای آینده غزه
  16. قاچاق محصول ناترازی است/ رشد ۵۰ درصدی قاچاق سوخت در ۳ سال اخیر
  17. استاندار البرز : بیشتر مطالبات مردم با تلاش مدیران قابل بررسی است
  18. هشدار سطح نارنجی و پیش بینی انباشت آلاینده ها در البرز
  19. انباشت آلاینده ها در البرز / افراد آسیب پذیر از حضور در فضای باز خودداری کنند
  20. التهاب ریه ناشی از ویروس HMPV شبیه کووید است/امکان تولید سریع واکسن‌های مؤثر وجود دارد
  21. ارتقای دانش علمی مربیان ورزش روزانه البرز
  22. ۲۲۰ هکتار از اراضی البرز آماده اجرای پروژه آبخیزداری شد
  23. کاهش ۲۳ درصدی سرقت در استان البرز
  24. دستگیری ماموران قلابی در کرج
  25. عضو شورا : کرج ۵۴۰ دستگاه اتوبوس کم دارد
  26. آمادگی ۱۱۰ شرکت صنعتی البرز برای تولید برق خورشیدی
  27. حجم معاملات تالار ارز تجاری به ۴۰ میلیون دلار رسید
  28. حمایت تمام‌قد اعضای کمیسیون عمران مجلس از وزارت راه و شهرسازی
  29. بیاتی‌نیا: ستاره‌سازی نکردیم/در مدیریت ضعیف بودیم
  30. یادگیری درس‌های کسل‌کننده همراه با سرگرمی به کمک «بازی‌وارسازی»
  31. طالقانی: اولین پله مرام پهلوانی گذشتن از خود و هوای نفس است
  32. جزئیات طرح تامین مالی بنگاه‌های کوچک/سقف ۲۰۰ میلیارد تومانی تسهیلات
  33. نوجوانان اردبیلی دیپلم افتخار مسابقه‌ بین‌المللی نقاشی را کسب کردند
  34. سالروز شهادت آیت‌الله رئیسی، به عنوان «روز شهدای خدمت» در تقویم ثبت شد
  35. ادعای مکرون: برنامه هسته‌ای ایران در حال نزدیک شدن به نقطه بی‌بازگشت است
  36. «سواد هوش مصنوعی» را در تعامل مستقیم با کودکان ارتقا دهیم
  37. مهاجرانی: فرهنگ، هویت‌ساز و برای زیست جامعه ضروری است
  38. رانت ۵ میلیارد دلاری صادرکنندگان از محل کم‌اظهاری در یک سال
  39. سخنگوی سپاه: آسمان سرزمین‌های اشغالی برای ما باز است/جزئیاتی از رزمایش پیامبر اعظم ۱۹
  40. دو اصل مذاکراتی تهران/ چرا «اکنون» بهترین زمان برای دیپلماسی است؟