سردار احمدرضا رادان اسفند ماه پارسال در همایشی با محوریت امنیت اقتصادی بر برخورد قاطع با خودروهای قاچاق بر یا به اصطلاح «شوتی» تاکید کرد و خواستار از بین بردن این پدیده شوم و ریشه کن شدن آن شد.
رییس پلیس کشور با بیان اینکه خودروهای شوتی جلوهای واضح از قاچاق و همچنین ناامنی اجتماعی هستند، با اشاره به مرگ ۵۰۰ نفر از مردم و تعدادی از ماموران پلیس ناشی از رانندگی خطرناک این خودروها، خواستار ورود شورای عالی امنیت ملی به مسئله خودروهای شوتی شد.
شوتیها خودروهایی هستند که به صورت غیرقانونی و بدون رعایت قوانین و مقررات، اقدام به جابجایی کالا و مواد مخدر میکنند. البته طی سالهای اخیر و با افزایش فشار بر جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی، این خودروها در حوزه قاچاق انسان نیز ورود کرده اند.
این خودروها به دلیل دستکاری در موتور معمولاً سرعت بسیار بالایی دارند و رانندگان آنها به هیچ قواعدی در جاده پایبند نیستند. شوتیها اغلب در جادههای فرعی و خاکی تردد میکنند تا از دست ماموران پلیس فرار کنند. کالاهایی که توسط شوتیها حمل میشود، میتواند شامل انواع کالاهای قاچاق، کالاهای غیرمجاز و یا حتی کالاهای مجاز باشد که به صورت غیرقانونی جابجا میشوند.
تاریخچه خودروهای شوتی
پدیده خودروهای شوتی در ایران به موضوعی پرابهام و در عین حال خطرناک تبدیل شده است که تاریخچهای پیچیده و در هم تنیده با عوامل اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی دارد. برای درک بهتر این پدیده، ابتدا باید به علل و زمینههای پیدایش آن پرداخت. اما به طور دقیق پدیده خودروهای شوتی را با شکل و شمایل کنونی مربوط به دهه ۸۰ است.
بررسی ها نشان میدهد در ابتدا، پدیده خودروهای شوتی بهطور خاص در برخی مناطق ایران به خصوص استانهای جنوبی و مرزی شکل گرفت و در کشورهای دیگر این مسئله ما به ازایی ندارد یا حداقل به این شکل وجود ندارد. این خودروها بهطور غیررسمی و غیرقانونی کالاها را از نقطهای به نقطه دیگر منتقل میکنند. بسیاری از این جابجاییها در مناطقی که دسترسی به منابع رسمی و قانونی محدود است، صورت میگیرد.
پلاک های مخدوش یا حتی فاقد پلاک، سرعت بسیار بالا، رانندگی مخاطره آمیز و وحشتناک، ایجاد مزاحمت، آلودگی صوتی، دستکاری فنی خودرو از جمله تخلفات شوتیها است که البته در کنار این تخلفات، نظم اقتصادی کشور را نیز بر هم می زنند.
افزایش ۱۰ برابری توقیف خودروهای شوتی در تهران
معاون عملیات پلیس پایتخت نیز با اشاره به افزایش ۱۰ برابری توقیف خودروهای شوتی در تهران گفت: تمام خودروهای شوتی نه در حوزه شهر تهران بلکه در کل کشور شناسنامهدار میشود و همه خودروهایی که ارکان آنها از استاندارد خارج شده زیر ذرهبین پلیس قرار دارد.
سردار عبدالوهاب حسنوند اظهار کرد: یک خودروی شوتی به خودرویی اطلاق میشود که ارکان خودروی خود را از استاندارد خارج کرده و بار قاچاق کالا و انسان جابجا میکند و برابر تبصره هفت ماده ۲۰ قانون مجازات کالا و قاچاق برای بار اول خودروی شوتی توقیف شده و پلیس به صاحب آن متذکر میدهد.
وی با اشاره به اینکه باید ارکان خودرو به حالت استاندارد اولیه برگردد، افزود: البته برای بار دوم خودرو مصادره میشود و برخی از رانندگان به دلیل عدم آگاهی به این مولفه همچنان به این موضوع اهمیت نمیدهند البته باید بدانند که خودروی آنها پس از مرحله اول توقیف شده و عین همان یا برابر خودرو هم جریمه میشود.
سردار حسنوند ادامه داد: اگر ارکان خودرو تغییر کند و هیچ کار خلافی هم نداشته باشد برابر قانون راهنمایی و رانندگی، پلیس مالک خودرو را جریمه میکند و اگر خودرو بدون قاچاق کالا باشد ۱۵ روز متوقف میشود.