مطهر محمدخانی روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه مراحل تست تراموا چه مدت بطول میانجامد و چه میزان بودجه و از کدام محل (بودجه شهری یا فاینانس خارجی) صرف خرید آن خواهد شد؟ افزود: دوره آزمایشی این وسیله حمل و نقل عمومی، حدود سه ماه طول میکشد و بودجه خرید آن هم از اعتبارات شهرداری تامین خواهد شد.
وی با بیان اینکه تستهای مختلفی بر روی تراموا در پایتخت در حال انجام است، اظهار کرد: این تستها شامل ۱۲ دسته و نوع مختلف است که از سوی کارشناسان با همراهی پلیس راهور و تکنسینهای چینی در حال انجام و تردد شبانه است.
محمدخانی درباره تامین بودجه خرید تراموا یادآور شد: هنوز تعیین تکلیف دقیقی در این باره انجام نشده است اما اگر تصمیم به ماندگاری تراموا باشد تامین مالی آن از طریق بودجه شهری خواهد بود، نه بودجه خارجی.
وی با اشاره به اظهارات اخیر یکی از مدیران شهری و رییس سابق شورای شهر تهران در خصوص شباهت تراموا به بی آر تی گفت: تراموا به لحاظ ویژگیها و قابلیتهای حمل ونقلی که داراست شباهت زیادی به مترو دارد نه تراموا بنابراین این ادعا که شبیه اتوبوس «بی آر تی» است ادعای غلطی است، یعنی ابعادش از مترو کوچکتر و هزینه ساختش کمتر است.
به گفته وی، این سیستم به نوعی از ویژگیهای مشابه مترو برخوردار است، بنابراین مقایسه آن با اتوبوس نادرست است.
محمدخانی ادامه داد: تراموای وارداتی دارای سیستم خودران، هوشمند و سیگنالدهی پیشرفتهای است که شباهت زیادی به سیستمهای مترو دارد اما بر خلاف هزینههای حوزه مترو که بسیار بالاست، سیستم «ای. آر. تی» (تراموا) که مشابه مترو و دارای سیستم برقی است، میتواند مسافر زیادی را جابجا کند و هزینه آن از مترو کمتر است.
وی افزود: هم اینک مطالعات و همکاری با شرکتهای مشابه تولید محصولات حمل و نقلی در حال انجام است تا خطوط متناسب با فعالیت آن در تهران مشخص شود البته، تستها باید در شرایط واقعی از جمله دما و شیبهای محیطی انجام شود تا قابلیتهای این سیستم بهطور دقیق سنجیده شود.